Golf News

wiadomości sportowe z kraju i ze świata

Winter is coming czyli rozpoczęcie sezonu zimowego

Winter is coming to w sportowym zawołaniu oznacza rozpoczęcie sezonu bobslejowo-skeletonowego 2019/2020.

Sezon startowy 2019/2020 został już rozpoczęty udanymi startami naszej Młodzieżowej Kadry Narodowej w Lillehammer podczas OMEGA Youth Series Competition. O więcej szczegółów pytamy Wiceprezesa PZBiS i Wiceprezydenta ds. Komunikacji w IBSF- Międzynarodowej Federacji Bobslei i Skeletonu Przemysława Piesiewicza.

Czy przygotowania do zbliżającego się sezonu idą zgodnie z planem?

Sezon przygotowawczy to kilka zgrupowań krajowych, które odbywały się w Centralnych Ośrodkach Sportu. Zawodnicy na nich ładują baterie, pracując głównie z trenerami od przygotowania motorycznego. Polski Związek Bobslei i Skeletonu współpracuje z Michałem Pietrzakiem byłym lekkoatletą uczestnikiem Igrzysk Olimpijskich, a obecnie specjalistą od przygotowania motorycznego.

Po zakończonych przygotowaniach w kraju, jak co roku udaliśmy się na zgrupowanie do Czech gdzie nasi zawodnicy korzystali ze specjalistycznej ścieżki startowej. Na tym zgrupowaniu otrzymaliśmy rezygnację Janisa Mininsa dotychczasowego trenera Kadry Seniorów, który najprawdopodobniej wybrał Chiny i tam będzie pracował w sztabie przygotowującym reprezentację tego kraju do Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2022. Dziękuję trenerowi za dokonania i pracę na rzecz PZBiS i życzę sukcesów w dalszej karierze trenerskiej. Chiny z potężnym budżetem i chęcią dominacji na własnych, domowych igrzyskach mają możliwość, aby korzystać z najlepszych rozwiązań.

Dotyczy to również zatrudniania najlepszych trenerów. Miło mi, że między innymi dzięki pracy z nami został doceniony w ten sposób. Brakujące obecnie ogniwo w sztabie szkoleniowym, czyli trener zjazdowy dla ekipy seniorskiej pojawi się w najbliższym czasie- tu mamy kilka opcji i chcemy wybrać najlepszą, dającą szanse na strategiczną współpracę. Głównym celem sportowym kadry seniorów na ten sezon są Mistrzostwa Świata w Altenbergu (przełom lutego/marca 2020). Nasz najbardziej doświadczony pilot nie raz udowadniał, iż dobrze się czuje na tym torze i stać go na dobry wynik. Nie odpuszczamy startów na europejskiej części Pucharu Świata i zaczynamy rywalizację już od nowego roku w Winterbergu.

Wcześniej będziemy obecni także w startach w Pucharze Europy, które będą stanowiły przetarcie przed wspomnianą najważniejszą częścią sezonu. W tym sezonie miejsce w Pucharze Świata po raz pierwszy od dawna uzyskało dwóch polskich pilotów, aczkolwiek pilotowi Jakubowi Stano starty póki co uniemożliwiają kłopoty zdrowotne. Dysponujemy trzema potencjalnymi pilotami i chcemy dać wszystkim szansę występu oraz zwiększyć konkurencję w rywalizacji o miano najlepszego polskiego pilota. Warto zaznaczyć też, że realizowane z sukcesem nabory do kadry kobiet i Kadry Młodzieżowej już teraz dają obiecujące wyniki. Po raz pierwszy w historii wystawimy w międzynarodowych zawodach kobiecą dwójkę oraz zawodniczki w monobobach.

Właśnie to stanowi wymierne efekty naszej współpracy z Instytutem Sportu- Państwowym Instytutem Badawczym oraz Ministerstwem Sportu i Turystki gdzie, jako pierwszy związek sportowy w Polsce wykorzystujemy Narodową Bazę Talentów do poszukiwań zawodników. Walczymy również o start w Młodzieżowych Zimowych Igrzyskach Olimpijskich Lozanna 2020 w skeletonie żeńskim i męskich monobobach. Po pierwszych eliminacjach, które odbyły się w Lillehammer jestem optymistą. Tych zawodników reprezentacji prowadzą doświadczeni trenerzy Oleg Polyvach i Norbert Foltin, ex- bobsleista oraz uczestnik Zimowych Igrzysk Olimpijskich.

Chciałbym też podkreślić znakomitą współpracę z lubelskim środowiskiem sportowym i Klubem Środowiskowym Akademickiego Związku Sportowego Lublin oraz nową sekcją bobslei i skeletonu przy AZS Politechnika Opolska. To wzorowe ośrodki z ogromnym potencjałem i zaangażowanym zespołem, które w przyszłości będą stanowić o sile naszej reprezentacji.

Jak wygląda zabezpieczenie sezonu- czy związek stać na odpowiedni poziom szkolenia zawodników?

W sezonach nieolimpijskich nie jest różowo, aczkolwiek nie narzekamy na rzeczywistość tylko staramy się optymalnie wykorzystywać otrzymywane środki. Polski Związek Bobslei i Skeletonu jest utrzymywany głównie ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, a więc wszystkich Polaków i jako stowarzyszenie poza szkoleniem sportowym jesteśmy ambasadorami Polski. Poprzez zaangażowanie i wysiłek organizacyjny oraz sportowy staramy się kreować najlepszy wizerunek Polski. Związek mocno postawił na rozwój nowych dyscypliny najbardziej sprawiedliwej sprzętowo, czyli monobobów gdzie sprzęt na zawody i treningi dostarczany jest przez IBSF (Międzynarodową Federację Bobslei i Skeletonu).

To nowa konkurencja olimpijska, która swój debiut będzie miała na Igrzyskach w Pekinie w 2022 roku. Jej obecność zdecydowanie zwiększy nasze szanse na czołowe miejsca podczas najważniejszych imprez w tym Igrzysk olimpijskich. Do monobobów kobiet, w których już w zeszłym sezonie odnosiliśmy sukcesy i wspomnianym wcześniej naborom, w tym sezonie dołączamy dwójki kobiet. Obecnie mamy już dwie załogi, które są po pierwszych ślizgach w Norwegii. Odrzuciliśmy w tym sezonie starty w USA jak większość mniejszych federacji, gdyż naszym głównym celem sportowym dla Kadry Seniorskiej są Mistrzostwa Świata w Altenbergu, a budżet ma swoje granice.

Czy dużym problemem jest pozyskiwanie sponsorów do niszowych dyscyplin sportowych?

Pozyskiwanie sponsorów dla sportów niszowych, a tym bardziej zimowych jest trudne. W sponsoringu chodzi o wzajemną współpracę, z korzyściami dla obu stron. Budując relacje należy umiejętnie wykorzystać emocje płynące ze sportowego występu reprezentantów Polski. Nie jest sztuką okleić kask zawodnika logo marką x, nie warto jednak robić tego za wszelką cenę. Polski Związek Bobslei i Skeletonu stawia wysokie wymagania potencjalnym sponsorom, nauczyliśmy się tego dzięki współpracy z Grupą Energa i Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz IBSF. Musimy pamiętać, iż reprezentujemy Polskę na najwyższym poziomie rywalizacji w światowych sportach zimowych, które w sezonie ogląda ponad 700 mln ludzi na całym świecie.

Bardzo dobrym przykładem naszych działań była rocznica upamiętniająca 100 lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości- oklejenie bobsleja specjalnymi grafikami oraz przygotowanie strojów zawodników odbiło się szerokim, pozytywnym echem na całym świecie, w każdej transmisji, światowi komentatorzy podkreślali patriotyczną postawę naszej reprezentacji. Nie wycenialiśmy i nie sprzedawaliśmy powierzchni reklamowej za wszelką cenę, bo możliwość upamiętnienia 100 lecia odzyskania Niepodległości to moment niepowtarzalny i wart każdej sumy. Jestem dumny, że zostaliśmy dostrzeżeni, jako Polacy oraz z tego, iż mogliśmy włączyć się w obchody tak ważnego wydarzenia dla nas wszystkich.

Jestem również przekonany, iż niedługo na naszym sprzęcie zagości marka odpowiadająca naszym aspiracjom i pozwoli przełożyć sukces marketingowy na sukces sportowy, który w ubiegłym sezonie został bez wątpienia osiągnięty. Warto dodać iż generowany ekwiwalent reklamowy przez jednego bobsleja w czterech startach PŚ wygenerował nam wartość 88 mln zł w samych Niemczech. Potencjał reklamowy jak widać na tym przykładzie jest ogromny. Tu drogę rozwoju wyznaczyły skoki narciarskie i w podobnym kierunku chcemy zmierzać.

Jakie są Pańskie spostrzeżenia odnośnie działania innych reprezentacji narodowych?

To wygląda bardzo różnie, począwszy od zrywów crowfundingowych w Nigerii- szacunek dla dziewczyn za włożony wysiłek –aby pojechać na Zimowe Igrzyska Olimpijskie, do ułożonego, gigantycznego Niemieckiego związku bobslejowo- saneczkarskiego, mającego pod swoją kuratelą 140 zawodników i trenerów z budżetem powyżej 11 mln euro rocznie. Jednak same pieniądze nie zjeżdżają co widać np. w wynikach USA – poprzednie 2 sezony poza startami dwójek kobiet były rozczarowujące pomimo nakładów kilkunastu milionów dolarów.

W federacji brytyjskiej natomiast czwarty pilot Mistrzostw Świata z sezonu 2018/2019 jest obecnie bez finansowania i sam próbuje, dodam skutecznie, pozyskać środki na starty w nowym sezonie. Rosjanie po Igrzyskach Olimpijskich w Soczi regularnie zmniejszają liczbę zawodników szkolonych centralnie zjeżdżają często białym, nie oklejonym bobslejem bez logo sponsora co znacznie obniża widowiskowość wydarzenia. Łotwa to kraj w którym bobsleje i skeleton są najbardziej popularnymi dyscyplinami sportu, bijąc na głowę piłkę nożną. Już dawno wyliczyli iż 2 mln euro rocznie gwarantuje im medal olimpijski- patrząc na ich wyniki, rachunek się zgadza.

Z innej strony wielu czołowych pilotów racjonalnie wykorzystując budżet nie wyjedzie na Puchar Świata do USA, a treningi na torach lodowych rozpocznie dopiero w listopadzie. Jako federacja światowa mocno walczymy z kalendarzem i chcemy go dopasować do potrzeb jak największej liczby zawodników. W celu rozwoju naszych dyscyplin IBSF zatrudnia trenerów i organizuje darmowe obozy szkoleniowe dla początkujących zawodników i nowych federacji.

Musimy pamiętać iż rywalizujemy w amatorskich sportach zimowych, do tego niszowych aczkolwiek posiadających już 100 letnią tradycję i ogromny potencjał. Czy komercjalizacja nastąpi i będą liczyły się tylko profesjonalne drużyny- z pewnością tak, gdyż świat kręci się w tym kierunku. Odpowiedzią będą Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie bo rynek azjatycki ma ogromny wpływ na cały świat, a sport jest również uczestnikiem globalizacji. Z pewnością pozyskiwanie zawodników i ich szkolenie będzie łatwiejsze, gdy w sporcie pokażą się nagrody finansowe z prawdziwego zdarzenia, przyniesie to komfort federacjom, zawodnikom i trenerom.

Można spojrzeć na golfa czy tenis gdzie w profesjonalnych turniejach zdobywa się ogromne pieniądze, ale do tego poziomu jakoś trzeba dojść, prowadzi do niego sport amatorski, który najczęściej finansowany jest z budżetów państwowych. Sporty zimowe otwarte dla szerokich mas to narciarstwo alpejskie i snowboard, a nie skoki narciarskie czy bobsleje i skeleton Wspólnym mianownikiem jest skala ludzi uprawiających określony sport masowo- z tego rynku powstają fundusze dla zawodowców.

Czego życzy Pan sobie w nadchodzącym sezonie ?

Katalog życzeń jest duży- potrzeba nam dobrej zimy, zdrowia dla zawodników, trenerów i managerów, nowych sponsorów i szybkich ślizgów naszych zawodników. Na pewno większość się ziści co będzie można zobaczyć na żywo w transmisjach z Pucharu Świata w sportowych kanałach Polsatu. Do życzeń jeszcze dodam zaproszenie do kibicowania podczas Mistrzostw Świata w Altenbergu, nieopodal Drezna. Warto przyjechać i kibicować Polakom na miejscu


Tekst może zawierać treści reklamowe | +18 | Obowiązuje regulamin Telefon zaufania dla osób uzależnionych behawioralnie (w tym od hazardu):  801 889 880 (czynny codziennie w godz. 17-22) Serwis GolfNews.pl ,przeznaczony jest TYLKO dla osób które skończyły 18 lat. Prezentujemy na swoich łamach tylko te zakłady bukmacherskie, które posiadają zezwolenie do urządzania zakładów wzajemnych wydane przez Ministra Finansów.
  • Totolotek zezwolenie Ministerstwa Finansów AG/9/7251/8/LBU/2012/2013/RD61485;
  • Fortuna zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565;
  • LV Bet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.9.2016.EQK;
  • Milenium zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/17-7/ARP/BMB/2011/BMI9-10599;
  • eToto zezwolenie Ministerstwa Finansów AG9(RG3)/7251/15/KLE/2013/17;
  • forBET zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.10.2016;
  • STS zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/11-6/KLE/2011/5540/12;
  • SuperBet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.4.2017;
  • TOTALbet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.12.2017;
  • PZBuk zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.26.2017;
  • Betclic zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.26.2017;
  • BetFan zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.3.2018
  • Ewinner zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.29.2017
  • Typiko zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.30.2017
  • Traf ZW zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.3.2018
  • Polski Bukmacher zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.28.2017
Udział w nielegalnych grach hazardowych może stanowić naruszenie przepisów. Hazard związany jest z ryzykiem Korzystając z serwisu Golf News PL godzisz się na otrzymywanie materiałów marketingowych, które są jego integralną częścią. Nieodłącznym elementem portalu GolfNews.pl są np. banery reklamowe, na których możemy promować swoje usługi i produkty oraz usługi i produkty podmiotów z nami współpracującymi. Materiały promocyjne możemy przesyłać naszym Subskrybentom także w ramach newslettera. Możesz być pewny, że nie będziemy nadużywać tej możliwości starając się udostępniać tylko takie informacje, których możesz od nas oczekiwać.
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x