Oficjalnie: Premiera PlayStation 5 na Gwiazdkę 2020

Teraz, gdy nazwa jest już oficjalna, mamy więcej szczegółów na temat konsoli następnej generacji Sony – od kontrolera pełnego dotykowego po ulepszenia interfejsu użytkownika.

Od momentu pojawienia się pierwszego PlayStation na rynku w 1994 roku, seria konsol Sony do gier wideo nie ustępuje. Brak „Super”, brak „Max”, „brak” Code Red Xtreme ”; tylko PlayStation 2, 3 i 4. Przy tak niezachwianej spójności nazwa następnej iteracji była pytaniem tylko w najbardziej technicznym sensie – ale Jim Ryan, dyrektor generalny Sony Interactive Entertainment, jest nadal gotowy na nie odpowiedzieć. Mówi, że konsola nazywa się PlayStation 5. „Miło jest móc to powiedzieć” – mówi. „Jak gigantyczny ciężar został zdjęty z moich ramion”.

PlayStation 5 zadebiutuje w okreśie Świąt Bożego Nardzenia 2020.

Sony nie powiedziało zbyt wiele o konsoli od kwietnia, kiedy serwis WIRED zamieścił opowieść o pracach rozwojowych nad tak zwaną wówczas „konsolą nowej generacji”. W rzeczywistości firma nic nie powiedziała . Sony w tym roku pominęło pokaz gier E3, podczas której Microsoft zaprezentował szczegóły na temat własnej konsoli nowej generacji, następcy Xbox One, zwanego tylko Projektem Scarlett. Podobnie jak PS5, Scarlett może pochwalić się procesorem opartym na linii AMD Ryzen i procesorem graficznym opartym na rodzinie Navi; podobnie jak PS5, porzuci wirujący dysk twardy na dysk SSD. Teraz jednak w sali konferencyjnej w głównej siedzibie Sony w USA Ryan i architekt systemu Mark Cerny chętnie dzielą się szczegółami.

Zanim to zrobią, Cerny chce coś wyjaśnić. Kiedy ostatnio omawialiśmy nadchodzącą konsolę, mówił o jej zdolności do obsługi śledzenia promieni, techniki, która może umożliwić złożone efekty świetlne i dźwiękowe w środowiskach 3D. Biorąc pod uwagę wiele pytań, które otrzymał od tego czasu, obawia się, że mógł być niejednoznaczny co do tego, jak PS5 to osiągnie – i potwierdza, że ​​nie jest to poprawka na poziomie oprogramowania, czego niektórzy się obawiali. „W sprzęcie GPU występuje przyspieszenie śledzenia promieniowaniem” – mówi – co moim zdaniem jest stwierdzeniem, którego ludzie szukali. ”(Przekonanie zrodzone z mojego własnego Twittera wspomina, które przez kilka tygodni w kwietniu uczyniło technika renderowania grafiki wydaje się jedyną rzeczą, o którą Internet kiedykolwiek dbał.)

Z tym, wracając do dysku półprzewodnikowego PS5, który Cerny najpierw wychwalał za to, że może zmienić czas ładowania z kłopotów na mrugnięcie. Mówi, że nie tylko prędkość sprawia, że ​​SSD jest groźny, ale także jego wydajność. Pomyśl o dysku twardym w konsoli do gier, obracającym się jak płyta winylowa o prędkości 5400 obr./min. Aby konsola mogła odczytać informacje z napędu, musi najpierw wysłać głowicę dysku – jak igłę gramofonu – aby ją znaleźć. Każde „poszukiwanie”, jak wiadomo, może wiązać się z niewielką garstką milisekund, ale poszukiwanie się sumuje. Aby je zminimalizować, programiści często duplikują określone zasoby gry, tworząc ciągłe bloki danych, które dysk może szybciej odczytać. Mówimy tutaj o zwykłych rzeczach: latarniach, anonimowych przechodniach.

Ale dane też się sumują. „Jeśli spojrzysz na grę taką jak Spider-Man Marvela ”, mówi Cerny, „na dysku twardym są dane zduplikowane 400 razy”. Dysk SSD eliminuje potrzebę kopiowania – więc nie tylko jego szybkość odczytu jest znacznie większa niż w przypadku dysku twardego, ale także oszczędza niezbędną przestrzeń. To, jak deweloperzy wykorzystają tę przestrzeń, prawdopodobnie będzie się różnić; niektórzy mogą zdecydować się na zbudowanie większego lub bardziej szczegółowego świata gry, inni mogą zadowolić się zmniejszeniem rozmiaru gier lub łatek. Tak czy inaczej, w grach fizycznych na PS5 będą używane dyski optyczne o pojemności 100 GB, włożone do napędu optycznego, który pełni również funkcję odtwarzacza Blu-ray 4K.

Jednak instalacja gry (która jest obowiązkowa, biorąc pod uwagę różnicę prędkości między dyskiem SSD a napędem optycznym) będzie nieco inna niż na PS4. Tym razem, częściowo dzięki uproszczonym danym gry dostępnym na dysku SSD, Sony zmienia podejście do pamięci masowej, tworząc bardziej konfigurowalny proces instalacji i usuwania. „Zamiast traktować gry jak duży blok danych” – mówi Cerny – „umożliwiamy bardziej szczegółowy dostęp do danych”. To mogłoby oznaczać możliwość zainstalowania tylko kampanię wieloosobową grą, pozostawiając kampanię single-player na inny czas, lub po prostu instalując całość, a następnie usunięcie kampanii single-player kiedy już skończyłem.

Niezależnie od tego, w które części gry zdecydujesz się zainstalować i grać, będziesz mógł być na bieżąco dzięki całkowicie odnowionemu interfejsowi użytkownika. Goły ekran główny PS4 czasami wydaje się zamrożony w bursztynie; możesz zobaczyć, co ostatnio zrobili Twoi znajomi, a nawet tytuł, w który mogą grać, ale bez uruchomienia pojedynczego tytułu nie ma sposobu, aby powiedzieć, jakie misje dla jednego gracza możesz wykonać lub jakie mecze wieloosobowe możesz dołączyć. PS5 to zmieni. „Mimo że uruchamianie gier będzie dość szybkie, nie chcemy, aby gracz musiał uruchamiać grę, sprawdzać, co się dzieje, uruchamiać grę, sprawdzać, co się dzieje” – mówi Cerny. „Serwery gier wieloosobowych zapewnią konsoli zestaw połączonych działań w czasie rzeczywistym. Gry dla jednego gracza dostarczą informacji, takich jak misje, które możesz wykonać i jakie nagrody możesz otrzymać za ich ukończenie – a wszystkie te opcje będą widoczne w interfejsie użytkownika. Jako gracz po prostu wskakujesz na wszystko, co chcesz.

Mówi to tak, jak mówi wiele innych rzeczy: wiedząc, że odpiera wszelkie pytania, które wykraczają poza to, o czym chce rozmawiać. Jak wygląda interfejs użytkownika? Lub, jak duży będzie dysk SSD? A nawet, czy to mikrofon ? Dokładnie o to pytam, gdy Cerny wręcza mi prototyp kontrolera nowej generacji, nieoznakowanego matowo-czarnego doohickeya, który wygląda tak okropnie jak DualShock 4. PS4. W końcu jest trochę dziury i niedawno opublikowana opatentowaćwskazuje, że Sony opracowuje sterowanego głosem asystenta AI dla PlayStation. Ale wszystko, co dostaję od Cerny, to: „Porozmawiamy o tym innym razem”. („Zgłaszamy patenty regularnie”, mówi później rzecznik, „i jak wiele firm, niektóre z tych patentów trafiają do naszych produktów, a niektóre nie.”)

Kontroler (który sugeruje historia, kiedyś zostanie nazwany DualShock 5, chociaż Cerny mówi tylko „jeszcze nie ma nazwy”) ma pewne funkcje, które Cerny jest bardziej zainteresowany potwierdzeniem. Jednym z nich są „wyzwalacze adaptacyjne”, które mogą oferować różne poziomy oporu, aby strzelanie z łuku i strzały wydawało się prawdziwą rzeczą – napięcie rośnie wraz z cofnięciem strzały – lub sprawia, że ​​karabin maszynowy wydaje się znacznie różnić od strzelby. Posiada również dotykowe sprzężenie zwrotne o wiele bardziej wydajne niż gracze z konsolą silnikową, do której przyzwyczajeni są gracze z wysoce programowalnymi cewkami głosowymi umieszczonymi w lewym i prawym uchwycie kontrolera.

W połączeniu z ulepszonym głośnikiem na kontrolerze, dotykowe mogą dać zadziwiające efekty. Najpierw gram serię krótkich wersji demonstracyjnych, dzięki uprzejmości tego samego zespołu Japan Studio, który zaprojektował misję ratunkową Astro Bot na PlayStation VR . W najbardziej imponujący sposób poprowadziłem postać przez platformę z szeregiem różnych powierzchni, z których każda dawała wyraźne – i zaskakująco wciągające – wrażenia dotykowe. Piasek wydawał się powolny i obleśny; błoto wydawało się powolne i rozmoczone . Na lodzie reakcja wysokich częstotliwości sprawiła, że ​​pałeczki naprawdę miały wrażenie, że moja postać szybuje. Wskakując do basenu, poczułem opór wody; na drewnianym moście, sprężyste uczucie.

Następnie wersja Gran Turismo Sport, którą Sony przeportował na zestaw PS5 – zestaw, który na pierwszy rzut oka wygląda bardzo podobnie do tego, o którym pisał Gizmodo w zeszłym tygodniu. (Firma odmówiła komentarza na pytania dotyczące tego, jak forma devkita może się równać z tym, co rozważa się w przypadku produktu konsumenckiego.) Jadąc na granicy między torem a ziemią, mogłem poczuć obie powierzchnie. Robiąc to samo na tym samym torze, używając DualShock 4 na PS4, wrażenie to całkowicie zniknęło. Nie było tak, że sprzężenie zwrotne w starym stylu blednęło w porównaniu z tym, że nie było żadnej odpowiedzi. Testy użytkowników wykazały, że sprzężenie zwrotne było zbyt męczące, aby można było z niego ciągle korzystać, dlatego wydana wersja GT Sport po prostu tego nie użyłem.

Ta różnica była już dawno. Kierownik produktu, Toshi Aoki, twierdzi, że zespół kontrolerów pracuje nad dotykową reakcją od czasu opracowania DualShock 4. Mogliby nawet włączyć go do PS4 Pro, odświeżania w połowie cyklu – chociaż stworzyłoby to „podzielone wrażenia” dla graczy, więc pakiet funkcji został utrzymany dla następnej generacji. Istnieje kilka innych drobnych ulepszeń w stosunku do DualShock 4. Kontroler nowej generacji wykorzystuje złącze USB Type-C do ładowania (można również odtwarzać przez kabel). Jego akumulator o większej pojemności i silniki dotykowe sprawiają, że nowy kontroler jest nieco cięższy niż DualShock 4, ale Aoki twierdzi, że nadal będzie nieco lżejszy niż obecny kontroler Xbox „z bateriami”.

Sposób, w jaki studia gier będą korzystać z tych wszystkich nowych funkcji – od wcześniej znanych, takich jak SSD i przyspieszenie śledzenia promieni, do nowszych, takich jak kontroler i interfejs użytkownika w czasie rzeczywistym – jest nadal kwestią spekulacji. Podczas gdy wiele studiów miało już swoje zestawy na konsolę PS5, prototypy kontrolerów zaczęły pojawiać się znacznie później i nikt nie jest gotowy na nazwanie konkretnych tytułów, które opracowują na PS5. „Obecnie pracujemy nad dużym” – mówi Marco Thrush, prezes Bluepoint Games, który ostatnio pracował nad remakeiem Shadow of the Colossus na PS4 . „Pozwolę ci ustalić resztę.”

To nie znaczy, że nie odkrywają. „Dysk SSD naprawdę mnie podnieca” – mówi Thrush. „Nie musisz już robić hacków rozgrywki, aby sztucznie spowalniać graczy – zamykać ich za drzwiami itp. W czasach kartridży gry ładowały się natychmiast; wracamy do tego, czym konsole kiedyś być.”

Mogę być bardzo konkretny i mówić o eksperymentowaniu z technikami okluzji otoczenia lub badaniu cieni śledzonych promieniami” – mówi Laura Miele, dyrektor ds. Studia w EA. „Mówiąc bardziej ogólnie, widzimy, że procesor graficzny może wspomagać uczenie maszynowe przy różnego rodzaju naprawdę interesujących postępach w grze i innych narzędziach”. Przede wszystkim, dodaje Miele, to szybkość wszystkiego , co określi kolejną kolekcję konsol. „Wkraczamy w generowanie natychmiastowości. W grach mobilnych spodziewamy się, że gra zostanie pobrana w ciągu kilku chwil i wystarczy kilka kliknięć, by zacząć od razu. Teraz jesteśmy w stanie poradzić sobie z tym na duży sposób”

Jim Ryan wie, że tego rodzaju sprzęt staje się o wiele łatwiejszy, gdy z twoich ramion zdjęto ciężar. Więc przywitaj się oficjalnie z PlayStation 5. Może któregoś dnia wszyscy nauczymy się, jak to naprawdę wygląda.

Artukuł przetłumaczony z serwisu technologicznego Wired

180 PLN bez ryzyka w eWinner
Obowiązuje regulamin Telefon zaufania dla osób uzależnionych behawioralnie (w tym od hazardu):  801 889 880 (czynny codziennie w godz. 17-22) Serwis GolfNews.pl ,przeznaczony jest TYLKO dla osób które skończyły 18 lat. Prezentujemy na swoich łamach tylko te zakłady bukmacherskie, które posiadają zezwolenie do urządzania zakładów wzajemnych wydane przez Ministra Finansów.
  • Totolotek zezwolenie Ministerstwa Finansów AG/9/7251/8/LBU/2012/2013/RD61485;
  • Fortuna zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565;
  • LV Bet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.9.2016.EQK;
  • Milenium zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/17-7/ARP/BMB/2011/BMI9-10599;
  • eToto zezwolenie Ministerstwa Finansów AG9(RG3)/7251/15/KLE/2013/17;
  • forBET zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.10.2016;
  • STS zezwolenie Ministerstwa Finansów SC/12/7251/11-6/KLE/2011/5540/12;
  • SuperBet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.4.2017;
  • TOTALbet zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.12.2017;
  • PZBuk zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.26.2017;
  • Betclic zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.26.2017;
  • BetFan zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.3.2018
  • Ewinner zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.29.2017
  • Typiko zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.30.2017
  • Traf ZW zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.3.2018
  • Polski Bukmacher zezwolenie Ministerstwa Finansów PS4.6831.28.2017
  • Udział w nielegalnych grach hazardowych może stanowić naruszenie przepisów. Hazard związany jest z ryzykiem
    Korzystając z serwisu GolfNews.pl godzisz się na otrzymywanie materiałów marketingowych, które są jego integralną częścią. Nieodłącznym elementem portalu Golf News są np. banery reklamowe, na których możemy promować swoje usługi i produkty oraz usługi i produkty podmiotów z nami współpracującymi. Materiały promocyjne możemy przesyłać naszym Subskrybentom także w ramach newslettera. Możesz być pewny, że nie będziemy nadużywać tej możliwości starając się udostępniać tylko takie informacje, których możesz od nas oczekiwać.

    Dodaj komentarz

      Subscribe  
    Powiadom o